Styrets årsberetning

Innhold
Selskapet har ved utgangen av 2024 99,05 årsverk (105 ansatte) i administrative stillinger mot 97,8 årsverk (105 ansatte) i tilsvarende stillinger i 2023. Videre har selskapet 28 årsverk (28 ansatte) med tidligere outsourcede oppgaver mot 22 årsverk (22 ansatte) i 2023. Dette gir totalt 127,05 årsverk (133 ansatte) mot 119,8 årsverk (127 ansatte) i 2023. Økningen i årsverk fra 2023 til 2024 gjelder i all hovedsak at ansatte med tidligere «outsourcede» og nye oppgaver har økt med 6 ansatte sammenlignet med 2023. Dette gjelder planlegging av Individuell skoleskyss med taxi samt ressurser til utvikling av egne informasjon- og billetteringssystemer som gir stadig nye tjenester til kundene samt ressurser finansiert av Mobilitetspakken til å jobbe med nye piloter / framtidens løsninger. Egen utvikling gir økt kvalitet og mer effektive løsninger med raskere utviklingstakt. Som en del av det offentlige mobilitetssamarbeidet drifter også AtB app for andre kollektivselskaper med totalt antall app-brukere på nær 475.000.
Av totalt antall ansatte er 60 kvinner (45%) og 73 menn (55%) og kvinneandelen er økt gjennom 2024. Gjennomsnittsalderen i AtB er 42 år.
Ledergruppen i AtB bestod i majoriteten av 2024 av 3 kvinner og 2 menn. Gjennom en organisasjonsjustering vil det gjøres en endring av ledergruppesammensetningen gjeldende fra april 2025. Styret består av 4 kvinner og 5 menn. Styret har ut fra en vurdering av antall ansatte og stillingskategorier ikke funnet det nødvendig å iverksette spesielle tiltak med hensyn til likestilling.
I henhold til Lov om likestilling og forbud mot diskriminering arbeider AtB for å sikre like muligheter og rettigheter uavhengig av kjønn, alder, etnisitet, nasjonal opprinnelse, politisk syn, seksuell orientering, religion og livssyn eller andre vesentlig personlige forhold. Dette innebærer at det arbeides aktivt for mindre ulikhet i bedriften, både gjennom formelle retningslinjer, men også gjennom kommunikasjon, verdier og kulturfremmende arbeid. Diskrimineringsgrunnlagene ivaretas ved årlig risikoanalyse og vernerunder, og det er etablert avviksrapportering og varslingsrutiner. AtB følger opp etterlevelse av personalpolitikken gjennom etablerte systemer og interne møtestrukturer. Arbeidstakere over 60 år tilbys seniortiltak basert på individuelle behov. Bedriften arbeider også aktivt og målrettet for å fremme universell utforming, både innen bedriften og gjennom kontrakter på transporttjenester.
Bedriften legger i sine systemer til rette for å kunne dokumentere og følge opp aktivitets- og redegjørelsesplikten i Likestillings- og diskrimineringslovens §26. For ytterligere informasjon vises til egen redegjørelse på atb.no.
1. Virksomhetens art og hvor den drives
AtB er Trøndelags mobilitetsselskap og skal tilby et framtidsrettet og bærekraftig mobilitetstilbud for hele Trøndelag. Selskapet er heleid av Trøndelag fylkeskommune og har kontoradresse i Trondheim.
AtB skal legge til rette for smidige, sømløse reiser tilpasset ulike behov og reisemønster. AtB skal være navet som skaper helhet og sammenheng i et mobilitetstilbud med stadig flere aktører og nye transportformer. Det jobbes med forbedringer jevnlig for at AtBs mobilitetstilbud skal spille godt sammen med det øvrige transporttilbudet som tog, fly og ekspressbusser. Målet er å gjøre det enklere å komme seg fra A til B og klare seg uten egen bil, alltid for noen, oftere for mange.
Mobilitetstilbudet består av rutegående buss, trikk, bestillingstransport, ferger og hurtigbåter, samt individuelt tilrettelagt skoleskyss med drosje. I 2024 er piloter på andre mobilitetsformer videreført, herunder samkjøring, synliggjøring av flere former for mobilitet som elsparkesykler og el-sykler i AtBs digitale flater og det er inngått avtaler om utplassering av andre former for mobilitet på strategiske steder for et helhetlig tilbud.
AtB sine målsettinger for mobilitetstilbudet bygger opp under fylkeskommunens overordnede mål for samferdsel og klima. I tillegg bidrar mobilitetstilbudet til å oppnå nullvekstmålet i byvekstavtalen for Miljøpakkeområdet som består av Trondheim, Melhus, Malvik, Stjørdal, Orkland og Skaun.
Eier har satt tre politiske målsettinger for AtB som omhandler at (1) AtB skal legge til rette for et balansert transporttilbud i hele fylket tilpasset behov og rammer, (2) AtB skal være en pådriver i utviklingen av stadig mer klima- og miljøvennlige transportløsninger, for å bygge opp under eiers klimaambisjoner og (3) AtB skal ha en effektiv ressursutnyttelse og et godt tjenestetilbud innenfor de rammer som er gitt av eier.
Mobilitetstilbudet finansieres av kundene, Trøndelag fylkeskommune og Miljøpakken gjennom billettinntekter og tilskudd. Gjennom de siste årene har AtB erfart økte kostnader som følge av eksterne forhold som Ukraina-krigen og uro i verden, samtidig som det har vært flere tiltak for å redusere takst på alle transportformer og spesielt ferge. Dette har medført at tilskudd dekker en stadig økende andel av finansieringsbehovet til selskapet.
2. Positiv utvikling i antall kollektivreiser
Gjennom 2024 er det oppnådd en stor reisevekst på kollektiv i Trøndelag, og antall påstigende har aldri vært høyere. Totalt var det i 2024 over 54 millioner påstigninger, som er en økning på 3 millioner sammenlignet med 2023.
Det har vært jobbet målrettet med markedsføring, informasjon og mediekommunikasjon rundt mobilitetstilbudet i Trøndelag. Gjennom dialog med kommuner og brukerinvolvering har tilbud og tjenester blitt tilpasset på bakgrunn av behov. Uttesting av nye mobilitetsløsninger som en del av AtB sitt totale tilbud har blitt godt markedsført og oppnådd god kjennskap både lokalt og nasjonalt.
3. Endringer i kundetilbudet
I Trondheim ble tilbudet noe styrket fra 1. mai med flere avganger i tiden for fritidsreiser. Tiltaket vil bidra til at flere transportbehov kan løses uten bruk av bil og det kan stimulere til flere faste busskunder. Det er også lenge vært jobbet med en styrking av tilbudet til VM på ski der materiellet og sjåførene går inn i en varig styrking av tilbudet fra uken etter VM på ski (uke 10 i 2025).
Bestillingstransport 67+ ble 1. juli innført i hele Trondheim kommune. Tilbudet er en videreføring av piloten 67+, Aldersvennlig transport.
I regionene ble det innført nye kontrakter på hurtigbåt på det fylkeskryssende tilbudet i Trondheimsfjorden, i Frøya/Øyrekken og i Ytre Namdal. Tiltaket skulle sikre bedre regularitet, økt kapasitet og åpne for enklere reiser med sykkel. Av ulike årsaker er fartøy til Trondheimsfjorden og Øyrekken forsinket, og kontraktsoppfølging pågår.
I 2024 gikk AtB fra to til én app, og AtB Mobillett ble avviklet på en vellykket måte. Den videreutviklede AtB-appen er nå den viktigste billett- og informasjonskanalen for kundene. Alle billettprodukter for buss og båt er nå tilgjengelige i appen, og den synliggjør også bildeling og delingsmobilitet. Ved utgangen av året hadde appen 475.000 brukere.
AtB er en del av et offentlig mobilitetssamarbeid med andre fylkeskommuner og Entur. Innenfor dette samarbeidet har AtB hovedansvar for drift og utvikling av blant annet app og nettbutikk, som også brukes av Fram (Møre og Romsdal), Troms fylkeskommune og Reis (Nordland).
I juni 2024 leverte Kollektivtrafikkforeningen en utredning kalt "En stegvis tilnærming til ett felles samarbeid for digital tjenesteutvikling". Det er utarbeidet et veikart for å realisere denne ambisjonen, og AtBs rolle i dette samarbeidet vil være viktig å utrede videre.
AtB forvalter særskilte midler fra «Mobilitetspakken» gjennom Miljøpakkesamarbeidet, og i løpet av 2024 ble det gjennomført pilotprosjekter på elektriske sparkesykler og elektriske sykler i Melhus, Malvik og Stjørdal, samt samkjøring kombinert med AtB Bestill på Byneset. Trondheim bysykkel ble tilbudt som en del av periodebilletten i Trondheim, og det ble inngått avtale med Hyre om to timer gratis bildeling for periodebillettkunder. Disse tiltakene har gitt merverdi for kundene, redusert antall bilreiser og gjort det enklere å klare seg uten egen bil. Pilotprosjektene har blitt positivt mottatt og gitt god effekt for kundene.
4. AtBs bidrag for å redusere klimautslipp og miljøbelastning
I 2024 hadde AtBs kollektivtrafikk i Trøndelag et totalt klimautslipp på 66 532 tonn CO2. Dette er en økning på 2 938 tonn sammenlignet med 2023. Grunnen til at de totale utslippene øker i 2024 er at både ferge og hurtigbåt hadde flere driftstimer i 2024 enn i 2023 i tillegg til at fartøyene på rute 800 (hurtigbåt) har et høyere gjennomsnittlig drivoljeforbruk enn i 2023.
Fra fergene i Trøndelag var det en liten økning i klimautslippene på 519 tonn CO2 i 2024 og for hurtigbåt var økningen 2 774 tonn CO2. Samlet gir det en økning på 3 457 tonn CO2 for fergene og hurtigbåtene i Trøndelag. Busstrafikken i Trøndelag hadde en reduksjon på 355 tonn CO2.
De hybridelektriske sambandene Flakk-Rørvik og Brekstad-Valset hadde et samlet utslipp på 2 448 tonn CO2 i 2024 (eksklusiv reserveferge), noe som tilsvarer en reduksjon på 60 tonn CO2 fra 2023 (tallene inngår i den totale økningen på 519 tonn CO2 for fergene i Trøndelag). Til sammenligning lå klimautslippene for de samme fergesambandene på ca. 14 000 tonn i 2018.
Når det gjelder lokale utslipp i form av NOx og PM er det så å si ingen endring sammenlignet med 2023.
Utslippstallene for «Buss Trøndelag (utenfor Stor-Trondheim)» og «Utslipp av svevestøv» avviker noe fra det som ble rapport i 2023. Grunnen til det er at det i årets rapportering ble avdekket at kontrakt buss region nord ble underrapportert på utslipp i Co2 og utslipp i PM10. Dette er korrigert for i årets rapport.
AtB er en viktig bidragsyter for å nå Trøndelag fylkeskommunes mål om mer klima- og miljøvennlige transportløsninger. AtB jobber aktivt i alle nye anbud for å få en høyest mulig andel klimanøytralt materiell. I 2025 gjennomfører AtB en kapasitetsutvidelse på busstilbudet i Stor-Trondheim. I den forbindelse er det anskaffet 23 nye busser, som alle har klimanøytral drivstoffteknologi.
5. Redegjørelse for årsregnskapet
Samlet omsetning for 2024 ble på 3.065,0 millioner kroner, en økning på 8,7% fra 2023 der omsetningen var på 2.819,1 millioner kroner. Salgsinntektene i 2024 ble på 1.006,1 millioner kroner som utgjorde 33 % av omsetningen. Til sammenligning hadde AtB i 2023 en salgsinntekt på 992,5 millioner kroner som utgjorde 35 % av omsetningen. Det har vært en sterk reisevekst, men økt rabattering av takst på ferge og øvrige taksttiltak er årsaken til at andelen er lavere.
Lønnskostnadene har økt fra 115,3 millioner kroner i 2023 til 133,0 millioner kroner i 2024. Hovedårsaken til denne økningen er pensjonsjustering på knappe 5 millioner kroner, generell lønnsvekst på 5 millioner kroner og at AtB har økt med 7 årsverk, hvorav 6 knyttet til oppgaver som tidligere har vært kjøpte tjenester knyttet til planlegging av taxiskyss og utvikling av egne informasjon- og billetteringssystemer. Sistnevnte inkluderer integrering mot mikromobilitet med særskilt finansiering fra Miljøpakken.
Netto kontantstrøm fra operasjonelle aktiviteter var -41,3 millioner kroner i 2024, mot 107,1 millioner kroner året før. De største endringene sammenlignet med 2023 er reduksjon av leverandørgjeld. Årets resultat er på 1,1 millioner kroner. Netto kontantstrøm fra investeringsaktiviteter var 2,7 millioner kroner i 2024 mot 2,8 millioner kroner året før. Årets investering er knyttet til inventar (sanntids- og billettsystemer på transportmidlene). Netto endringer i likvider i 2024 har dermed vært -43,9 millioner kroner og selskapets likviditetsbeholdning er ved utgangen av året på 364,4 millioner kroner (408,3 millioner kroner pr 31.12.2023). Styret vurderer at likviditeten er tilfredsstillende med tanke på virksomhetens behov og risiko.
AtB står balanseført med 1,4 millioner kroner knyttet til FoU og ytterligere 16,2 millioner kroner knyttet til software.
Tilskuddet til AtB er delt mellom to tilskuddsområder, innenfor byvekstavtaleområdet «Miljøpakkeområdet» og utenfor «Region». Ubenyttede tilskudd i et område kan ikke benyttes i det andre. AtB har derfor lagt til grunn et regnskapsprinsipp som innebærer balanseføring av ikke opptjent tilskudd som gjeld til tilskuddsyter Trøndelag fylkeskommune. I regnskapet er det gjennom 2024 lagt til 18,6 millioner kroner til saldo tidligere års uopptjente tilskudd. Saldo tidligere års uopptjent tilskudd pr 31.12.2024 er 88,6 millioner kroner totalt, hvorav 46,3 millioner kroner i Region og 42,4 millioner kroner i Miljøpakkeområdet.
Det har vært en relativt sterk kostnadsvekst i rutekjøpskontraktene samt reduserte takster som har blitt finansiert med økte tilskudd. Årets resultat er etter overføring på kr 1.097.485 som tilføres egenkapitalen. Egenkapital pr 31.12.2024 er på kr 97.395.642.
Styret vurderer at AtB, gitt risikoen ved og omfanget av virksomheten, bør ha en egenkapital som gjør selskapet mer robust og med et økonomisk handlingsrom for å håndtere normale driftshendelser. Trøndelag fylkeskommune vil i sitt arbeid med eierstrategi gjennom våren 2025 se på den langsiktige finansieringen av selskapet, herunder vurdering av egenkapitalens størrelse.
6. Fortsatt drift
Årsregnskapet for 2024 er satt opp under forutsetningen av fortsatt drift. Det bekreftes herved at forutsetningen om fortsatt drift er til stede.
7. Et godt arbeidsmiljø i AtB
Arbeidsmiljøet i AtB er etter styrets oppfatning godt. Det har vært jobbet systematisk med tiltak for godt arbeidsmiljø som har omfattet alle ansatte i virksomheten. Gjennom året 2024 er det arbeidet med et internt forbedringsprosjekt knyttet til organisering og videreutvikling av selskapet. Dette er gjennomført med et stort innsiktsarbeid eksternt og internt med involvering av både eier, samarbeidspartnere, ansatte, ledere og styret. Formålet med prosjektet var å vurdere fremtidens organisasjonsmodell ut fra kommende behov (herunder se på ressurs- og kompetansesammensetning), se på hvilke oppgaver som skal digitaliseres og hva som kreves for å oppnå dette, utvikle retningslinjer og påstarte strategi for kunstig intelligens, forbedre og effektivisere samhandlingen med fylkeskommunen og gjennomføre benchmark med en annen sammenlignbar organisasjon. Sluttproduktet er ny organisasjonsstruktur og en rekke tiltak for å sikre at selskapet rigges godt for de utfordringene selskapet står ovenfor. Arbeidet skal lede ut i en gevinstrealiseringsplan. Organisasjonsutviklingen vil implementeres i 2025 og videreføres de kommende årene.
I 2024 var det totale sykefraværet i AtB på 6,0 %, sammenlignet med 6,2 % i 2023. Både i AtB og ellers i Norge har sykefraværet vært noe høyere enn før Koronapandemien. Bedriften arbeider sammen med bedriftshelsetjenesten med oppfølging av sykemeldte og tiltak for reduksjon av sykefravær, og har som mål at sykefraværet på lang sikt skal være under 4 %.
Turnover i 2024 var på 10,7% mot 8,5% i 2023.
Det har ikke vært jobbrelaterte skader/ulykker i 2024. AtB arbeider forebyggende med HMS i henhold til Internkontrollforskriften og utvikler og gjennomfører årlig HMS handlingsplan i samarbeid med bedriftshelsetjenesten. Selskapet har gjennom året 2024 økt fokuset på trafikksikkerhet med mål om å redusere antall hendelser.
Det ble i 2024 avholdt 8 styremøter. Styreleder har også hatt 1 dialogmøte med Hovedutvalget for Samferdsel samt at styrets leder redegjør 2 ganger pr år til Fylkesutvalget om status for selskapet. Gjennom 2024 ble det tatt initiativ til et eiermøte knyttet til Ski-VM. Styret har god dialog både med administrasjonen og de politiske organer. Styret har fulgt utviklingen av driften gjennom dette året nøye, med særlig søkelys på oppstartsprosjekter, økonomiske rammer, samt nye anbud og planlegging av logistikk for VM på ski. AtB har tegnet styreansvarsforsikring for styrets medlemmer og administrerende direktør for deres mulige ansvar overfor foretaket og tredjepersoner.
8. Likestilling og diskriminering
9. Åpenhetsloven
Lov om virksomheters åpenhet og arbeid med grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold (åpenhetsloven) trådte i kraft 1. juli 2022. Formålet med loven er å fremme virksomheters respekt for grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold i forbindelse med produksjon av varer og levering av tjenester. I tillegg skal den sikre allmennheten tilgang til informasjon om hvordan virksomheter håndterer negative konsekvenser for grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold. Åpenhetsloven pålegger virksomhetene å gjennomføre aktsomhetsvurderinger som skal legges frem i en årlig rapport.
AtB har iverksatt arbeidet med aktsomhetsvurderinger både av egen virksomhet og våre leverandørkjeder. AtB skal rapportere sine aktsomhetsvurderinger i tråd med åpenhetsloven innen 30.06.2025. Rapporten vil bli tilgjengeliggjort på atb.no.
10. Videre utvikling og framtidsutsikter
AtB er et mobilitetsselskap med formål å skulle utvikle et attraktivt mobilitetstilbud, som bidrar til ett tilgjengelig Trøndelag, innenfor de mål og rammer som Trøndelag fylkeskommune fastsetter. AtB vil fortsatt utvide sin innsats og aktivitet som mobilitetsselskap i Trøndelag, både gjennom egne satsninger og i samarbeid med andre aktører. AtB har i de senere år bygget opp intern kompetanse og flyttet inn tjenester in-house for raskere og bedre utvikle framtidens mobilitetstjenester basert på ny teknologi, digitalisering og mobilitetsløsninger til beste for kunder og samfunnet. Gjennom særskilt finansierte prosjekter fra Miljøpakken vil vi høste erfaringer og bygge kompetanse om andre mobilitetsformer og delingsmobilitet samt teste ut billettsamarbeid med delingsmobilitetsaktører som grunnlag for de kommende store anbudene som nå er under utredning og med oppstart i perioden 2028-2029.
Bruk av kunstig intelligens og digitalisering vil få sterkere fokus videre framover for å effektivisere vårt arbeid og forbedre tjenestene. Videre ble det i 2024 jobbet videre med et prosjekt i regi av Kollektivtrafikkforeningen som ser på muligheter for økt kollektiv konkurransekraft gjennom ett felles samarbeid for digital tjenesteutvikling. Det ses også på hvordan AtB og de øvrige mobilitetsselskapene kan samarbeide enda mer for å effektivisere og utvikle best mulig tjenester. AtB vil også se på andre tiltak i 2025 for å omstille og effektivisere de administrative funksjonene.
AtB har jobbet tett med tilskuddsyter Trøndelag fylkeskommune for å sikre at rutetilbudet kan opprettholdes i regionen og styrkes fra mars 2025 i Miljøpakkeområdet på avganger og ruter hvor det er høy kapasitetsutnyttelse. AtB jobber kontinuerlig med optimalisering av rutetilbudet som skal legge til rette for ytterligere økning i kollektivbruken. AtB vil i 2025 kjøre pilot på å selv planlegge deler av individuelt tilrettelagt skoleskyss for å oppnå mer effektive og kundevennlige løsninger. Gjennom Trøndelag fylkeskommunes behandling av eierstrategi våren 2025 vil det ses på robustheten i AtBs økonomiske rammebetingelser ut fra den størrelse AtB representerer.
Styret i AtB vurderer at det er grunnlag for fortsatt drift. Antall påstigende har aldri vært høyere enn i 2024, og det er en positiv inntektsutvikling i Miljøpakkeområdet. Inntektssiden i regionen er fortsatt noe mer utfordrende.
AtB vil fortsette å være en pådriver for å innfri klimaambisjonene ved å stille krav til klima- og miljøvennlige løsninger der det er mulig ut fra rammebetingelsene. Samtidig vil tidlig innfasing av ny teknologi gi utfordringer i regularitet og kostnadsutvikling. Eksempelvis har leverandør av Metrobuss (VanHool) gått konkurs og det jobbes derfor sammen med operatørselskapene for å sikre reservedeler og god regularitet. Kostnadsutviklingen påvirkes også av nullutslippskrav, strengere sikkerhetskrav og ikke minst geopolitisk uro.
Kapasitetsutvidelsen i Miljøpakkeområdet fra mars 2025 vil bli gjennomført med tilføring av 23 elektriske busser. Det jobbes nå med kunnskapsgrunnlag til de neste store anbudene – Mobilitet i Trøndelag (regionen og Miljøpakkeområdet) med oppstart fra 2028 og 2029, som blant annet vil stille strengere krav til klima- og miljøvennlige løsninger. Det vil i den forbindelse bli sett på tiltak som også kan innføres gjennom kontraktsperioden fram til 2040. Frem mot rapportering av 2025 vil AtB forberede egen bærekraftsrapport i tråd med det nye regelverket som ble vedtatt høsten 2024 (Lov om endringer i regnskapsloven mv. (bærekraftsrapportering)).
AtB vil fortsette med å utvikle og forbedre mobilitetstilbudet i Trøndelag i tett dialog med eier, kommuner, operatører og andre interessenter. Det er et overordnet mål å optimere nytten av tilskuddsrammene og sikre at det er sammenheng mellom ambisjonene for bærekraft og tilbud og de økonomiske rammer som stilles til rådighet.
Styret vil takke administrasjonen, operatørene, eier og andre samarbeidspartnere for de gode resultatene som er oppnådd i 2024.
11. Disponering av årets resultat
Etter styrets oppfatning, gir fremlagt resultatregnskap og balanse med noter uttrykk for virksomhetens resultat for 2024 og økonomisk stilling ved årsskiftet. Styret er tilfreds med å ha oppnådd en sterk økning i kollektivreiser og et mindreforbruk av tilskudd. Det er ikke inntrådt forhold etter regnskapsårets slutt som er av betydning for bedømmelsen av regnskapet. Virksomheten har et resultat på 1.097.485 kr. Egenkapital pr 31.12.2024 er på kr 97.395.642.