top of page

Mikro- og delingsmobilitet som del av hverdagsreisen

Tom Nørbech og Olga Marken-2025_foto-AtB-13.jpg

– Vi er for lengst gått fra å være et kollektivselskap til å bli et mobilitetsselskap.

Det sier Tom Nørbech, seksjonsleder for Forretningsutvikling i AtB.

Tom har i flere år jobbet med å utvikle nye løsninger. I 2024 ble han nominert til Årets ildsjel i forbindelse med Kollektivkonferansen. Han er sentral i arbeidet med å gjøre delingsmobilitet til en naturlig del av reisehverdagen i Trøndelag.

For bare få år siden handlet AtBs jobb først og fremst om buss, båt og ferge. Nå skal AtB også gjøre det enklere å reise med bysykler, dele bil og planlegge reisen sømløst.

Bysykkel med AtB-profilering på bakhjulet


Store steg i 2024

I 2024 tok AtB store steg for å integrere delingsmobilitet i tilbudet.

Samarbeidet med Hyre og Trondheim Bysykkel ble utvidet, og det ble jobbet med løsninger for at kundene kan planlegge og gjennomføre hele reisen i AtB-appen.

8 500

brukere

87 000 

turer

AtB har også et pågående prøveprosjekt med mikromobilitet utenfor storby.

I Stjørdal, Malvik, Melhus, Orkland og Skaun utforsket vi hvordan elektriske sparkesykler og elsykler kunne bli en naturlig del av reisen. Målet var å forstå brukernes behov, vaner og barrierer.

11 000

brukere

100 000 

turer

På Byneset i Trondheim testet AtB dessuten et unikt prosjekt med samkjøring kombinert med bestillingstransport.

– Vi har fått langt flere samkjøringer enn vi forventet i et område med bare 2500 innbyggere, sier Nørbech.

10 000

turer med samkjøring

700

brukere

Tallene viser at stadig flere tester og bruker fleksible løsninger for korte og mellomlange reiser, og i kombinasjon med det øvrige kollektivtilbudet. Dette bidrar til å gjøre hverdagen enklere – og mer bærekraftig.

To personer på elsparkesykkel parkerer ved bussholdeplass

Fremtidsrettet samarbeid

En viktig del av arbeidet var samarbeidet med Entur og andre fylkeskommunale aktører. Målet var å sikre sømløse digitale løsninger både for kundene og operatørene.

– Vi har lagt mye arbeid i å få på plass en felles teknisk plattform for delingsmobilitet sammen med Entur og andre i bransjen, forteller Olga Marken, seksjonsleder for Digitale tjenester i AtB.

– Det gjør det enklere for både små og store aktører å koble seg på, og gir kundene en bedre og mer helhetlig opplevelse, fortsetter hun.

Olga og teamet hennes videreutviklet AtB-appen i 2024, og ved årsskiftet hadde appen over 475 000 brukere fordelt på fire fylker.


Et grønnere valg

– Vårt ansvar er å gi folk et bedre alternativ enn å eie og kjøre privatbil. Når du kan bruke sparkesykkel, dele bil, hoppe på en bysykkel eller bare kombinere flere reiser på én billett, så senker vi terskelen for å reise grønt, sier Tom Nørbech.

I 2025 vil AtB jobbe videre for å få flere delingsaktører inn i appen.

– Det skal være enkelt å la bilen stå. Slik bygger vi framtidens mobilitet, avslutter han.

bottom of page