Mikro- og delingsmobilitet som del av hverdagsreisen

– Vi er for lengst gått fra å være et kollektivselskap til å bli et mobilitetsselskap.
Det sier Tom Nørbech, seksjonsleder for Forretningsutvikling i AtB.
Tom har i flere år jobbet med å utvikle nye løsninger. I 2024 ble han nominert til Årets ildsjel i forbindelse med Kollektivkonferansen. Han er sentral i arbeidet med å gjøre delingsmobilitet til en naturlig del av reisehverdagen i Trøndelag.
For bare få år siden handlet AtBs jobb først og fremst om buss, båt og ferge. Nå skal AtB også gjøre det enklere å reise med bysykler, dele bil og planlegge reisen sømløst.

Store steg i 2024
I 2024 tok AtB store steg for å integrere delingsmobilitet i tilbudet.
Samarbeidet med Hyre og Trondheim Bysykkel ble utvidet, og det ble jobbet med løsninger for at kundene kan planlegge og gjennomføre hele reisen i AtB-appen.
8 500
brukere
87 000
turer
AtB har også et pågående prøveprosjekt med mikromobilitet utenfor storby.
I Stjørdal, Malvik, Melhus, Orkland og Skaun utforsket vi hvordan elektriske sparkesykler og elsykler kunne bli en naturlig del av reisen. Målet var å forstå brukernes behov, vaner og barrierer.
11 000
brukere
100 000
turer
På Byneset i Trondheim testet AtB dessuten et unikt prosjekt med samkjøring kombinert med bestillingstransport.
– Vi har fått langt flere samkjøringer enn vi forventet i et område med bare 2500 innbyggere, sier Nørbech.
10 000
turer med samkjøring
700
brukere
Tallene viser at stadig flere tester og bruker fleksible løsninger for korte og mellomlange reiser, og i kombinasjon med det øvrige kollektivtilbudet. Dette bidrar til å gjøre hverdagen enklere – og mer bærekraftig.

Fremtidsrettet samarbeid
En viktig del av arbeidet var samarbeidet med Entur og andre fylkeskommunale aktører. Målet var å sikre sømløse digitale løsninger både for kundene og operatørene.
– Vi har lagt mye arbeid i å få på plass en felles teknisk plattform for delingsmobilitet sammen med Entur og andre i bransjen, forteller Olga Marken, seksjonsleder for Digitale tjenester i AtB.
– Det gjør det enklere for både små og store aktører å koble seg på, og gir kundene en bedre og mer helhetlig opplevelse, fortsetter hun.
Olga og teamet hennes videreutviklet AtB-appen i 2024, og ved årsskiftet hadde appen over 475 000 brukere fordelt på fire fylker.
Et grønnere valg
– Vårt ansvar er å gi folk et bedre alternativ enn å eie og kjøre privatbil. Når du kan bruke sparkesykkel, dele bil, hoppe på en bysykkel eller bare kombinere flere reiser på én billett, så senker vi terskelen for å reise grønt, sier Tom Nørbech.
I 2025 vil AtB jobbe videre for å få flere delingsaktører inn i appen.
– Det skal være enkelt å la bilen stå. Slik bygger vi framtidens mobilitet, avslutter han.