Måloppnåelse

2024 har vært et år med god måloppnåelse på eiers krav til AtB, preget av høy aktivitet og tydelige resultater på flere områder.
Trøndelag fylkeskommune har tre mål for AtB: å utvikle et balansert mobilitetstilbud i hele fylket, bidra til klimavennlige transportløsninger og sikre tjenester av høy kvalitet. AtBs arbeid i 2024 har gitt fremgang på alle disse områdene.
Balansert utvikling
AtB har videreutviklet mobilitetstilbudet i hele fylket. I Trondheim ble kollektivtilbudet styrket, blant annet med bedre søndags- og kveldstilbud. Samtidig ble forberedelser til en større kapasitetsutvidelse fra mars 2025 igangsatt. I distriktene hadde bestillingstransporten en positiv utvikling, hvor den totale bruken økte med 70 prosent fra året før.
Vi har arbeidet med prøveprosjekter og utprøving av nye mobilitetsformer. Forberedelser ble igangsatt for oppstart på ni ulike fergesamband. I tillegg ble det gjennomført anbudsarbeid knyttet til individuell transport 2025, der AtB nå overtar planleggingen av turene.
Vi har også planlagt kollektivtilbudet under Ski-VM 2025 og startet arbeidet med kommende mobilitetsanbud på land og sjø.
Videre er det satt i gang en nasjonal utredning sammen med Kollektivtrafikkforeningen om samarbeid for digital tjenesteutvikling.
Klima, miljø og bærekraft
Det viktigst tiltaket på dette området, er å få flere til å reise kollektivt. Antall kollektivreiser økte til 54 millioner – over 3 millioner flere enn i 2023. Flere bruker periodebilletter, og tilbud som bysykkel og bildeling gir merverdi og bidrar til mer klimavennlig transport.
På land ble det anskaffet 23 nye elektriske busser til kapasitetsutvidelsen i Trondheim. Til sjøs lå hybridiseringsgraden på fergene godt over kravet: I 2024 ble 80 prosent av energien på sambandene Brekstad–Valset og Flakk–Rørvik levert fra strøm. Når alle fartøy på Flakk–Rørvik tas med, var andelen 60 prosent.
Tjenestekvaltiet
Kundetilfredsheten i 2024 var høy, og regulariteten lå på 99,6 % for buss og 99,5 % for skoleskyss. Trafikksikkerhet ble prioritert, og antall ulykkeshendelser ble det laveste siden 2021.
Vi gikk fra to til én AtB-app, som ved utløpet av året ble brukt av 475 000 kunder. 90 prosent av billettkjøp skjedde via appen.
Konkursen i Van Hool og enkelte forsinkelser i nye fartøy ga driftsutfordringer, men ble håndtert i tett samarbeid med operatører. Samhandlingen med fylkeskommunen og andre aktører har vært konstruktiv gjennom året.
Vi har også jobbet med å utvikle organisasjonen og strukturen vår, slik at vi står bedre rustet til å møte framtidens behov og bruke ressursene våre enda mer effektivt.