Likestillingsredegjørelse

Innhold
1. Formål
AtB ønsker å være en mangfoldig virksomhet, og jobber for likestilling og mot diskriminering på grunn av kjønn, graviditet, permisjon ved fødsel eller adopsjon, omsorgsoppgaver, etnisitet, religion, livssyn, funksjonsnedsettelse, seksuell orientering, kjønnsidentitet og kjønnsuttrykk og kombinasjoner av disse grunnlagene.
Likestillingsredegjørelsen i AtB beskriver hvordan likestilling og ikke-diskriminering er integrert i virksomhetens strategi, prosedyrer og standarder, og hvordan virksomheten jobber i praksis med likestilling og ikke-diskriminering. Likestillingsarbeidet omfatter alle diskrimineringsgrunnlagene og de ulike personalområdene: rekruttering, lønns- og arbeidsvilkår, forfremmelse, utviklingsmuligheter, tilrettelegging og mulighet for å kombinere arbeid og familieliv, samt arbeid mot trakassering, seksuell trakassering og kjønnsbasert vold.
Hensikten med vår likestillingsredegjørelse er å sikre en systematisk og kontinuerlig vurdering av likestillingssituasjonen i virksomheten. Vi ønsker å identifisere forbedringsområder, iverksette målrettede tiltak og arbeide forebyggende for å fremme likestilling og hindre diskriminering – uavhengig av om konkrete tilfeller av diskriminering er avdekket.
2. Omfang
AtBs likestillingsarbeid er forankret i AtBs strategi, etiske retningslinjer og personalpolitikk, og er i tråd med gjeldende lov- og avtaleverk. Likestillingsredegjørelsen gjelder for alle ansatte, og skal være et styrings- og utviklingsverktøy for ledere. Vår redegjørelse publiseres sammen med årsberetning.
3. Ansvar
AtB har som arbeidsgiver ansvar for at virksomheten opererer i tråd med likestillings- og diskrimineringsloven, og styret skal sørge for at aktivitets- og redegjørelsesplikten overholdes. Styret skal derfor behandle redegjørelsen minst en gang hvert år, og styremedlemmer og administrerende direktør kan kreve at styret skal behandle andre saker som handler om det aktive likestillingsarbeidet.
Samtidig har ledere på alle nivå ansvar for at likestillingsredegjørelsen fungerer som tiltenkt.
Likestillingsredegjørelsen skal være tilgjengelig for de ansatte i virksomheten.
4. Mål for likestillingsarbeidet
Målet med likestillingsarbeidet er at vi skal ivareta hensynet til likestilling i vår virksomhet, og at vårt arbeid også bidrar til likestilling innenfor vår bransje. I tillegg har vi tiltak som sikrer at hensynet til likestilling og ikke-diskriminering ivaretas i alt vårt løpende arbeid. Vi jobber aktivt med å skape og forsterke en organisasjonskultur kjennetegnet av mangfold og respekt for andres holdninger og meninger, som videre er med på å skape AtB til en attraktiv arbeidsgiver.
5. Tilstand for kjønnslikestilling
I tråd med pålagt aktivitets- og redegjørelsesplikt for arbeidsgivere for offentlig virksomheter og private virksomheter med mer enn 50 ansatte redegjør AtB for tilstanden i virksomheten når det gjelder likestilling mellom kjønn.
Hvert år skal vi kartlegge og redegjøre for (pkt. 5.1)
-
kjønnsbalansen totalt i virksomheten (antall)
-
midlertidig ansatte (kjønnsforskjell i antall eller prosent)
-
ansatte i deltidsstillinger (kjønnsforskjell i antall eller prosent)
-
gjennomsnitt antall uker foreldrepermisjon for kvinner og menn
Minimum annethvert år skal vi kartlegge og redegjøre for (pkt. 5.2)
-
lønnsforskjeller på ulike stillingsnivå/grupper (kjønnsforskjeller i kroner eller prosent)
-
lønnsforskjell totalt i virksomheten (kjønnsforskjell i kroner eller prosent)
-
kjønnsfordeling på ulike stillingsnivåer/grupper (kjønnsforskjeller i antall eller prosent)
-
ansatte som jobber ufrivillig deltid (kjønnsforskjell i antall eller prosent)
Det er ikke gjennomført kartlegging av kjønnsforskjeller i lønn på ulike stillingsgruppe og ufrivillig deltid for 2024, og vi viser til tallene og likestillingsredegjørelsen fra 2023 når det gjelder denne kartleggingen.
5.1 Årlig kartlegging
Likestilling og ikke-diskrimineringsrapport 31.12.2024.

5.2 Kartlegging annethvert år
Likestilling og ikke-diskrimineringsrapport 31.12.2023. Neste kartlegging gjennomføres 31.12.2025.

6 Vårt arbeid for likestilling og mot diskriminering
I AtB jobber vi kontinuerlig for å forhindre diskriminering på grunn av kjønn, graviditet, permisjon ved fødsel eller adopsjon, omsorgsoppgaver, etnisitet, religion, livssyn, funksjonsnedsettelse, seksuell orientering, kjønnsidentitet, kjønnsuttrykk, alder eller kombinasjoner av disse grunnlagene. Herunder ligger bl.a. områdene rekruttering, lønns- og arbeidsvilkår, forfremmelse, utviklingsmuligheter, tilrettelegging og mulighet for å kombinere arbeid og familieliv.
6.1 Prosedyrer og styrende dokumenter for å hindre diskriminering og fremme likestilling
Vårt likestillingsarbeid er forankret i AtBs strategi, styrende dokumenter og retningslinjer:
-
AtBs strategi 2023 – Attraktiv organisasjon
«Vi: skal være en trygg, inkluderende og helsefremmende arbeidsgiver som opptrer åpent og aksepterende».
-
Compliancefunksjon
Identifiserer risiko for manglende regelverksetterlevelse og implementerer internkontroll.
-
Varslingsprosedyrer
Ansatte har tilgang til en digital varslingskanal for å rapportere kritikkverdige forhold anonymt og sikkert.
-
Etiske retningslinjer
Fastsetter forventninger om respekt, likebehandling og nulltoleranse for diskriminering.
6.2 Slik jobber vi for å sikre likestilling og ikke-diskriminering i praksis
For å overvåke og forbedre arbeidsmiljøet gjennomfører vi regelmessige tiltak:
-
Medarbeiderundersøkelser
I AtB har vi regelmessige medarbeiderundersøkelser, minst annethvert år. Disse er bygd opp med spørsmål for å kunne avdekke mulige områder for diskriminering. Tiltak legges i avdelingens handlingsplan, for å lukke avvik som gjelder bl.a. diskriminering.
-
Risikovurderinger
Vi gjennomfører også en årlig risikovurdering i vårt arbeid for helse, miljø og sikkerhet, der diskriminering er et av flere risiko-områder som blir vurdert. Avvik og avdekket risiko vil bli analysert, og lagt i en handlingsplan med tilhørende tiltak. Handlingsplan følges opp i Arbeidsmiljøutvalget (AMU).
-
Rekruttering
For å sikre at vi jobber for likestilling og mot diskriminering, har vi mal for stillingsanalyse med eget avsnitt for vurdering av diskrimineringsgrunnlagene, og ved stillingsutlysning oppfordrer vi kvalifiserte kandidater til å søke uavhengig av kjønn, alder, funksjonsevne eller etnisk bakgrunn.
-
Tilrettelegging og fleksibilitet
AtB tilrettelegger for en god balanse mellom jobb og privatliv gjennom avtaler for hjemmekontor, fleksibel arbeidstid og mulighet for å jobbe på pensjonistavtale.
-
Fleksitidsordning. 7,5 timers arbeidsdag inkludert lunsjpause og 37,5 timers arbeidsuke. Kjernetid er tidsrommet fra kl. 09.00 til kl. 14.30, med ytre arbeidstid fra kl. 06.00 og til kl. 09.00, og fra kl. 14.30 til kl. 21.00.
-
Mulighet for avtale om hjemmekontor inntil 2 dager pr. uke.
-
Åpnet for at pensjonister, der det er behov og vilkårene er til stede, kan inngå avtale om å jobbe med pensjonistlønn.
-
6.3 Identifisering av utfordringer knyttet til diskriminering og likestilling
For å sikre et inkluderende arbeidsmiljø og forebygge diskriminering, har vi etablert systematiske tiltak for å identifisere eventuelle utfordringer knyttet til likestilling.
-
Årlig vernerunde
Administrerende direktør gjennomfører en årlig vernerunde i samarbeid med verneombudet og bedriftshelsetjenesten. Under denne gjennomgangen identifiseres potensielle brudd på prinsippet om ikke-diskriminering, både gjennom fysisk inspeksjon av arbeidsplassen og samtaler med ansatte.
-
Avviksmelding
Ansatte kan rapportere avvik eller foreslå forbedringstiltak knyttet til likestilling via vårt avvikssystem. Alle meldinger behandles av prosesseier for videre oppfølging.
-
Årlige lønnsforhandlinger
Likestilling og likelønn diskuteres i lokale lønnsforhandlinger, og der det oppdages utilsiktede skjevheter vil disse kunne rettes opp igjennom forhandlingene.
6.3.1 Konkrete tiltak for å forebygge diskriminering og fremme likestilling i 2025:
-
Videreføre systematisk arbeid for likestilling og ikke-diskriminering
-
Integrere likestillingsarbeid i AtBs arbeidsmiljø- og kulturbygging
-
Sikre likestillingsperspektivet i rekrutteringsprosesser
-
Jobbe for likelønn og like muligheter for kompetanse- og karriereutvikling
-
Tilby mangfolds- og inkluderingsopplæring i lederutviklingsprogrammer
-
Øke kunnskap om LHBTIQ+
-
Sikre at AtBs seniorpolitikk for å fremme et inkluderende arbeidsliv følges
-
Legge til rette for balanse mellom arbeid og privatliv
7. Årshjul for likestillingsarbeidet
