Én app. Ett samarbeid. Hele reisen

I 2024 tok AtB et stort steg mot enklere reiser. Nå ble alt samlet i én app. Samtidig ble det nasjonale samarbeidet bak appen større og sterkere.
Tidligere hadde AtB to apper: AtB Mobillett-appen og AtB Reise-appen. Begge ble utviklet og driftet eksternt. AtB har tatt valget om å utvikle egen app i et offentlig samarbeid (OMS): AtB-appen. Dermed kunne vi samle alt på ett sted og raskere forbedre den etter kundenes behov.
Fra 2. mai 2024 ble AtB Mobillett-appen derfor avviklet. Nå fant kunden billettkjøp, reisesøk, kart, reiseinformasjon, bysykkel og bildeling – alt i én app, AtB-appen.
For kundene betydde dette en bedre og enklere reiseopplevelse. For AtB ga det bedre innsikt og tjenester.
77
billetter kjøpt i appen
%
Appen som vokser – og deles med hele landet
Ved inngangen til 2024 var oppgaven å få de 65 000 som fortsatt brukte AtB Mobillett til å gå over til AtB-appen. Ved starten av året brukte omtrent 170 000 personer AtB-appen. Ved slutten av året hadde over 225 000 trøndere tatt appen i bruk.
Totalt brukte omtrent 475 000 personer i Norge appen.
Det er nemlig slik at AtB-appen blir brukt i flere fylker i Norge, men med egne farger og navn.
Dette er som følge av et Offentlig mobilitetssamarbeid (OMS), som har vært viktig når AtB har tatt styringen selv. Dette er et samarbeid mellom AtB og Entur, kollektivselskaper i Troms, Nordland, Møre og Romsdal, Rogaland og flere andre fylker. Samarbeidet bygger på deling og innsikt – og løsningene er åpne for alle som vil bruke dem. Det gir raskere utvikling, lavere kostnader og mer bærekraftige løsninger.
– Vi har gått fra fire til ni partnere i OMS-et i løpet av året. Appen er selve grensesnittet mellom AtB og kundene våre. Det er viktig at vi eier den, forstår den og stadig forbedrer den, sier Fay Maria Loe, koordinator for OMS i AtB.

En bedre app for alle
I 2024 fikk appen mange nye funksjoner. Nå kan kundene blant annet:
-
Kjøpe billetter på vegne av andre
-
Følge med bussen og båten i sanntid i kart
-
Se mikro- og delingsmobilitet i kart
-
Få inkludert bysykkel og bildeling ved kjøp av periodebillett
-
Få varslinger om utløp av billetten
… og mer. Appen er alltid i utvikling. Og alt skjer i én løsning – som gjør hele reisen enklere.
flere brukere av AtB-appen
33
%
– AtB-appen er nøkkelen til hele reiseopplevelsen. Den skal gjøre det enkelt å reise, og vise hele mobilitetstilbudet i Trøndelag, sier Olga Marken, seksjonsleder for Digitale tjenester i AtB.

Resultatene viser at det virker
Kundene gir også gode tilbakemeldinger etter overgangen fra AtB Mobillett. Mange sier de liker at billettkjøp og reiseinformasjon er samlet på ett sted.
I 2024 fikk billettkjøp fra AtB en kundetilfredshetsscore på 91 av 100 poeng. Ettersom appen er den klart mest brukte kanalen for billettkjøp, med en andel på om lag ni av ti av alle billettkjøp, viser det at kundene opplever løsningen som enkel og effektiv.