Mer synlig – og enklere å reise med

Gjennom tydelig informasjon, profilering og kommunikasjon har AtB blitt mer synlig både i gatebildet og hos publikum.
AtB har i 2024 jobbet målrettet med å bidra til selskapets viktigste mål: flere kollektivreiser, sikre billettinntektene, sørge for forutsigbare reiser og styrke AtBs omdømme.
Flere kampanjer har gjort AtB mer synlig og økt bruken av tilbudene:
-
Reis smart (vinter)
-
To til én app (vinter/vår)
-
Soneutvidelse (vår)
-
Ustoppelig med periodebillett (vår)
-
Sommerkampanjen (sommer)
-
Høstkampanjen (høst)
-
Studentkampanjen (høst)
-
Enda enklere (høst og vinter)



Det ble også informert bredt om ruteendringer, familierabatt, bysykkel, samkjøring og bestillingstransport.
Overgangen fra to apper til én AtB-app var en viktig milepæl, og ble gjennomført med tydelig og bred kommunikasjon. Brukerne fikk god informasjon, blant annet om funksjoner som «buss i kart» og andre funksjoner som gjør reisehverdagen enklere.




Synlig over hele Trøndelag
AtB har vært synlig hele året på annonser i ulike lokale kanaler i regionene, adshels, skjermer på busser og båter, kjøpesentre og digitale flater som Facebook, Instagram, Snapchat og YouTube.
I tillegg ble det gjennomført 12 go’dag-stunt, og i Trondheim var bysyklene viktige profileringsflater gjennom sesongen.
Det er også jobbet sammen med kommuner i hele fylket for å spre budskap om lokale tilbud.




Vi har satset mer på video og visuelt innhold i sosiale medier, noe som har gitt høy spredning og godt engasjement.
Særlig setter følgerne våre pris på videoer med trivelige bussjåfører – som denne med Trondheims egen syngende bussjåfør, Per-Arild Lyng:

Samarbeid og læring
Markedsarbeidet var tett koblet på både anbudsprosesser (MiT 2028/2029 og Mobilitet sjø) og pilotprosjekter som tæpping, mikro- og delingsmobilitet og elektrisk vei. AtB samarbeidet tett med mange aktører over hele fylket – som idrettslag, kulturinstitusjoner, kommuner, operatører og Miljøpakken med flere.
AtB har et viktig samfunnsansvar og betyr mye for mange hver eneste dag. Vi bruker medier aktivt for å kommunisere små og store nyheter eller hendelser. Nyhetsmedier er en viktig informasjonskanal, og gjennom mediene når vi ut bredt til befolkningen.
pressemeldinger i 2024
42
Markeds- og kommunikasjonsarbeidet i 2024 har vært tett på kundenes hverdag. Gjennom tydelig og inkluderende kommunikasjon har AtB gjort det enklere å reise – og enklere å forstå hva AtB står for.