top of page

Mer synlig – og enklere å reise med

Gjennom tydelig informasjon, profilering og kommunikasjon har AtB blitt mer synlig både i gatebildet og hos publikum.

AtB har i 2024 jobbet målrettet med å bidra til selskapets viktigste mål: flere kollektivreiser, sikre billettinntektene, sørge for forutsigbare reiser og styrke AtBs omdømme.

Flere kampanjer har gjort AtB mer synlig og økt bruken av tilbudene:

  • Reis smart (vinter)

  • To til én app (vinter/vår)

  • Soneutvidelse (vår)

  • Ustoppelig med periodebillett (vår)

  • Sommerkampanjen (sommer)

  • Høstkampanjen (høst)

  • Studentkampanjen (høst)

  • Enda enklere (høst og vinter)

 

Det ble også informert bredt om ruteendringer, familierabatt, bysykkel, samkjøring og bestillingstransport.

 

Overgangen fra to apper til én AtB-app var en viktig milepæl, og ble gjennomført med tydelig og bred kommunikasjon. Brukerne fikk god informasjon, blant annet om funksjoner som «buss i kart» og andre funksjoner som gjør reisehverdagen enklere. 

Markedsføring for AtB-appen
Markedsføring for AtB-appen
Markedsføring for AtB-appen

Synlig over hele Trøndelag

AtB har vært synlig hele året på annonser i ulike lokale kanaler i regionene, adshels, skjermer på busser og båter, kjøpesentre og digitale flater som Facebook, Instagram, Snapchat og YouTube.

 

I tillegg ble det gjennomført 12 go’dag-stunt, og i Trondheim var bysyklene viktige profileringsflater gjennom sesongen.

 

Det er også jobbet sammen med kommuner i hele fylket for å spre budskap om lokale tilbud.

Markedsføring for periodebillett
Markedsføring for innlemmelsen av Orkland i billettsone A
Markedsføring for Familierabatt helg
Markedsføring for nye avganger i Trondheimsområdet

Vi har satset mer på video og visuelt innhold i sosiale medier, noe som har gitt høy spredning og godt engasjement.

 

Særlig setter følgerne våre pris på videoer med trivelige bussjåfører – som denne med Trondheims egen syngende bussjåfør, Per-Arild Lyng:


Samarbeid og læring

Markedsarbeidet var tett koblet på både anbudsprosesser (MiT 2028/2029 og Mobilitet sjø) og pilotprosjekter som tæpping, mikro- og delingsmobilitet og elektrisk vei. AtB samarbeidet tett med mange aktører over hele fylket – som idrettslag, kulturinstitusjoner, kommuner, operatører og Miljøpakken med flere.

AtB har et viktig samfunnsansvar og betyr mye for mange hver eneste dag. Vi bruker medier aktivt for å kommunisere små og store nyheter eller hendelser. Nyhetsmedier er en viktig informasjonskanal, og gjennom mediene når vi ut bredt til befolkningen. 


pressemeldinger i 2024

42

Markeds- og kommunikasjonsarbeidet i 2024 har vært tett på kundenes hverdag. Gjennom tydelig og inkluderende kommunikasjon har AtB gjort det enklere å reise – og enklere å forstå hva AtB står for.

bottom of page