Flere reiser, flere avganger – og sterkere fellesskap

Trondheim og omegn er et sted der hverdagslivene glir gjennom gater, mellom boligfelt, skoler, parker og arbeidsplasser. Her finnes ikke én reisevei, men tusen.
I 2024 var det flere som tok bussen enn noensinne – og for første gang passerte vi millionen i antall reiser på én eneste uke bare i Trondheimsområdet. En viktig milepæl for et område som skal vokse uten at biltrafikken gjør det samme.
54 millioner
reiser i 2024
Når flere reiser, kan vi tilby mer. Disse ekstra avgangene gjør hverdagen enklere for mange – enten det handler om å rekke første forelesning, hente i barnehagen eller komme seg hjem fra kveldsvakt.
AtB har jobbet målrettet med markedsføring og kommunikasjon om mobilitetstilbudet i Trøndelag. Og gjennom dialog med kommunene og involvering av kundene har vi tilpasset tilbudet etter folks behov.
Flere avganger fra 1. mai og 12. august
I Trondheimområdet ble kollektivtilbudet styrket allerede fra 1. mai, med flere avganger i tidsrommet for fritidsreiser. Dette gjorde det enklere å velge buss – også utenom rushtid. Midt i august kom enda et nytt og etterlengtet løft i tilbudet. Fra 12. august kom det flere avganger på utvalgte linjer i Trondheimsområdet, som et målrettet tiltak for å møte økt etterspørsel.
Fra 2. mai 2024 ble sone A utvidet til å omfatte hele Trondheimsområdet, inkludert Orkland og Skaun. Det betyr at flere og lengre reiser nå dekkes av den rimeligste billetten.
Tiltakene er blitt godt mottatt og har bidratt til vekst i reisene på linjene og i områdene som ble styrket.

Bærekraft og fremkommelighet
Samtidig ble det i 2024 gjort viktig arbeid med å planlegge neste kapasitetsutvidelse – med kun elektriske busser. Det handler om bedre luft, mindre støy og et mer moderne og robust kollektivsystem.
AtB førte samtidig også en bred markedsdialog med operatører og leverandører i forbindelse med det påbegynte arbeidet med neste bussanbud, med vekt på bærekraft og etisk handel. Målet er et kollektivtilbud med ansvar – fra fabrikk til holdeplass.
En tjeneste folk stoler på
Gjennom året har vi også forbedret informasjonen ved avvik, i samarbeid med interne og eksterne partnere.
Tilliten fra kundene er avgjørende. Kundetilfredsheten (KTI) i Trondheimsområdet var i 2024 på 82 av 100 poeng. Punktlighet, trygghet og renhold betyr mye – og målingene viser at AtB leverer.
82
KTI
Forberedelser til Ski-VM
Store arrangementer som Ski-VM i Trondheim krever god planlegging. Høsten 2024 inngikk AtB en transportavtale med VM-organisasjonen om kollektivtransport for publikum. Samtidig jobbet AtB med å styrke rutetilbudet i Trondheim fra mars 2025 – et arbeid som også kom Ski-VM til gode.
Planleggingen innebar et omfattende logistikkarbeid på tvers av hele organisasjonen, inkludert ruteplanlegging, beredskap og marked. Målet var å sikre et sømløst og effektivt kollektivtilbud for publikum under mesterskapet.