top of page

Et år med bølger og framdrift

Brekstad_foto-AtB-14.jpg

2024 har vært et år med både utfordringer og framgang for båttilbudet i Trøndelag. Samtidig har flere valgt å reise med båt – og kundene er fornøyde.

AtBs ansvar for hurtigbåt og ferge har inkludert nye kontrakter, innfasing av fartøy og planlegging for framtida.

Ved årsskiftet startet nye kontraktsperioder for sjøtransport, gjennom anbudet Sjøkontrakter 2024. Denne store satsingen bygger på en anbudskonkurranse for alle hurtigbåtsamband i fylket.


Nye fartøy og lokale løsninger

Målet er et mer moderne, pålitelig og tilgjengelig tilbud for hele Trøndelag. I kontraktene ligger blant annet ny teknologi, universell utforming og en helhetlig vurdering av hvilke fartøy og ruter som best møter de lokale behovene.

Eksempelvis ble det satt inn en ny og mer robust katamaran på sambandet Namsos–Rørvik–Leka – spesielt konstruert for å tåle vær og bølger over Folda. Det ble også planlagt større fartøy til Dyrøy–Mausund–Sula, men en brann på et av fartøyene førte til endringer i planen.

% flere
påstigninger på hurtigbåt

7


Innfasing og utfordringer

Som ofte ved implementering av nye teknologier og store endringer, bød noen overganger på utfordringer. Flere fartøy ble forsinket, og midlertidige løsninger måtte på plass.

Et eksempel er det nye fartøyet mellom Trondheim og Vanvikan, MS Mjølner. Det viste seg å gå dypere i sjøen enn planlagt, noe som førte til krevende anløp og behov for justeringer.

Overgangen til elektrisk drift på Norled sine hurtigbåtsamband ble samtidig utsatt både på grunn av forsinkelser i leveranser av fartøyene og forsinkelse i operatørens ladeteknologi. AtB fulgte opp operatøren tett gjennom året for å sikre alternative ruteoppsett og justeringer for å kunne gi de reisende et best mulig tilbud.

83

Kundetilfredshet
på hurtigbåt og ferge

86


Fremtidens sjøtransport

Samtidig med oppstarten av nye kontrakter pågår utredningsarbeidet med Mobilitet sjø 2029. Her planlegger AtB hvordan sjøtransporten skal se ut fra 2029 og framover. Fire samband er i fokus: Flakk–Rørvik, Brekstad–Valset, Dyrøy–Øyrekken og Levanger–Hokstad.

Målet er å legge til rette for elektrisk drift, redusere utslipp og forbedre kundeopplevelsen. I 2024 har det vært gjennomført analyser og møter med kommuner og lokalsamfunn. Prosjektet har fått gode tilbakemeldinger for åpenhet og involvering.

bottom of page