top of page

Miljøpakken

Miljøpakken logo
Tyholt, Marius Rua.JPG

 

Miljøpakken er et samarbeid mellom staten, Trøndelag fylkeskommune og kommunene Trondheim, Stjørdal, Malvik, Melhus, Skaun og Orkland, og er en sentral partner for AtB. 

 

Gjennom Miljøpakken får AtB finansiering til en rekke tiltak som gjør det enklere å reise kollektivt, sykle eller gå – og bidrar til at flere kan klare seg uten bil i hverdagen.

AtB – en nøkkelaktør
i arbeidet for nullvekstmålet

Oddgeir Myklebyst i Miljøpakken

Miljøpakken jobber for å skape bedre mobilitet – for alle. Kollektivbrukere, syklister, gående og bilister skal alle kunne komme seg trygt og effektivt fram. Vi ønsker å få flere til å velge kollektivtransport, sykkel og gange fremfor bil. Dette for å redusere trafikkvekst i personbiltrafikken (nullvekstmålet).

 

AtB spiller en sentral rolle i å bidra til at målet nås. Kollektivselskapet er selve ryggraden i mobilitetssystemet, og står derfor bak mange av de viktigste tiltakene som Miljøpakken finansierer.

De viktigste tiltakene

Partene i Miljøpakken valgte å styrke kollektivtilbudet gjennom kapasitetsutvidelser, reduserte billettpriser og mer innovative satsinger – som mobilitetspakker, pilotprosjekter for lading av elektriske busser og videreføring av takstsamarbeidet for tog. Dette har ført til at innbyggerne i Miljøpakkens områder har fått et bedre og mer tilpasset kollektivtilbud.

 

I mai 2024 ble sone A utvidet til også å omfatte Orkland og Skaun, så nå er samtlige Miljøpakkekommuner inkludert i sone A.

 

I tillegg til den geografiske utvidelsen, har det vært en viktig satsing på fleksibilitet og tilpasning av tilbudet. Vi har sett at kombinasjonen av reduserte billettpriser, fleksible billettløsninger og ulike mobilitetstjenester har bidratt til økt bruk av kollektivtransport.

Tiltak for fremtiden

I 2024 ble takstsamarbeidet mellom AtB, SJ og Jernbanedirektoratet videreført, finansiert av Miljøpakken. Dette tiltaket har gjort kollektivtilbudet i Miljøpakkens område mer integrert og fleksibelt, og har bidratt til en markant økning i antall reiser med Trønderbanen – mye takket være lavere billettpriser og større valgfrihet for togpassasjerene. Økt samarbeid mellom ulike aktører på tvers av transportformer er et viktig steg mot en mer helhetlig mobilitetstilnærming i Stor-Trondheim.

 

Samtidig har det vært en kontinuerlig utvikling av nye mobilitetsløsninger, som elsykler, el-sparkesykler og samkjøringsprosjekter. Miljøpakken har bidratt med finansiering og støtte til etableringen av disse tilbudene i kommunene rundt Trondheim. I 2024 ble tilbudet utvidet til også å omfatte Melhus og Skaun. Dette har gitt innbyggerne flere bærekraftige transportalternativer. I Trondheim er det etablert samarbeid med både Trondheim Bysykkel og Hyre for å gjøre tilbudene mer tilgjengelige og brukervennlige. Nyere tall viser at både elsykler og elsparkesykler har blitt svært godt mottatt i Trondheims omegnskommuner – en trend vi forventer vil fortsette.

Pilene peker oppver – flere velger kollektivt

Tallenes tale er tydelig: Vi ser en klar økning i bruk av buss, tog, sykkel og el-sparkesykkel. Dette er en utvikling vi må bygge videre på – og fremover arbeide enda mer strategisk for å tilby et kollektivsystem som er så konkurransedyktig som mulig. Da er det godt å ha en profesjonell mobilitetsaktør som AtB på laget.

Oddgeir Myklebust,

leder i Miljøpakkens sekretariat

bottom of page